Ajutor financiar pentru familii cu copii preșcolari pentru plata bonei

De la 01.06.2020 familiile cu copii de vârstă preșcolară vor putea beneficia de ajutor financiar pentru plata bonei

În Mon. Of. nr. 271 din 01.04.2020 a fost publicată Legea nr. 35/2020 privind acordarea unui ajutor financiar familiilor pentru plata serviciilor oferite de bonă, ce va intra în vigoare începând cu data de 31.05.2020.

Legea nr. 35/2020 are ca obiect stabilirea cadrului legal de acordare de către autorităţile administraţiei publice locale a unui ajutor familiilor cu copii de vârstă preşcolară, pentru plata serviciilor oferite de bonă în condiţiile prevăzute de Legea nr. 167/2014 privind exercitarea profesiei de bonă.

1. Cine poate beneficia de ajutorul financiar și ce condiții trebuie să îndeplinească?

Pot beneficia de ajutorul financiar pentru plata serviciilor oferite de bonă, denumit în continuare ajutor financiar, persoanele care au în întreţinere copii de vârstă preşcolară, ale căror venituri sunt de până la 3.500 lei pe membru de familie şi care se află în una dintre următoarele situaţii:

a) este părintele la care copilul locuieşte în mod statornic;

b) are calitatea de reprezentant legal al copilului şi se ocupă de creşterea şi îngrijirea acestuia;

c) este persoana desemnată de părinte pentru întreţinerea copilului, pe perioada absenţei părinţilor,

Pentru a beneficia de ajutorul financiar, persoanele arătate mai sus trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele condiţii:

aa) să fie cetăţean român, cetăţean al altui stat sau apatrid, cu domiciliul în România, în condiţiile prevăzute de legislaţia în vigoare;

bb) sunt angajate cu contract individual de muncă ori în baza unui raport de serviciu, desfăşoară activităţi independente, obţin venituri din drepturi de proprietate intelectuală, venituri din activităţi agricole, silvicultură sau piscicultură ori exercită o funcţie de demnitate publică sau asimilată.

Pot beneficia de ajutorul financiar şi persoanele care nu îndeplinesc condiţiile prevăzute la lit. bb) dacă îndeplinesc în mod cumulativ următoarele condiţii:

a) sunt şomeri indemnizaţi sau sunt înregistrate în evidenţele agenţiei pentru ocuparea forţei de muncă judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, la data solicitării, ca persoană în căutarea unui loc de muncă;

b) nu au refuzat maximum două oferte de muncă din partea agenţiei pentru ocuparea forţei de muncă judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti.

2. Ce venituri se iau în calcul la determinarea venitului net lunar?

La determinarea venitului net lunar se ia în considerare media veniturilor nete realizate de beneficiar în ultimele 6 luni anterioare solicitării dreptului la ajutorul financiar, în condiţiile art. 8 alin. (1) din Legea nr. 416/2001 privind venitul minim garantat, cu modificările şi completările ulterioare.

Dispozițiile art. 8 alin. (1) din Legea nr. 416/2001 statuează că la stabilirea venitului net lunar al familiei sau, după caz, al persoanei singure se iau în considerare toate veniturile pe care membrii acesteia le-au realizat în luna anterioară depunerii cererii, inclusiv cele care provin din drepturi de asigurări sociale de stat, asigurări de şomaj, indemnizaţii, alocaţii şi ajutoare cu caracter permanent, indiferent de bugetul din care se suportă, obligaţii legale de întreţinere şi alte creanţe legale.

Nu sunt luate în considerare la stabilirea venitului net lunar următoarele venituri:

a) alocaţia pentru susţinerea familiei, prevăzută de Legea nr. 277/2010;

b) alocaţia de stat pentru copii, prevăzută de Legea nr. 61/1993 privind alocaţia de stat pentru copii;

c) bugetul personal complementar lunar şi prestaţiile sociale prevăzute la art. 58 alin. (4) lit. b) şi, respectiv, alin. (5) din Legea nr. 448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap;

d) bursele şcolare, drepturile acordate în baza art. 51 alin. (2) şi art. 85 alin. (2) din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011;

e) stimulentul educaţional oferit, potrivit prevederilor Legii nr. 248/2015 privind stimularea participării în învăţământul preşcolar a copiilor provenind din familii defavorizate, sub formă de tichet social pentru stimularea participării în învăţământul preşcolar a copiilor proveniţi din familii defavorizate;

f) sprijinul financiar prevăzut de H.G. nr. 1.488/2004 privind aprobarea criteriilor şi a cuantumului sprijinului financiar ce se acordă elevilor în cadrul Programului naţional de protecţie socială «Bani de liceu»;

g) veniturile obţinute din activităţile cu caracter ocazional desfăşurate de zilieri în condiţiile Legii nr. 52/2011 privind exercitarea unor activităţi cu caracter ocazional desfăşurate de zilieri;

h) sumele ocazionale acordate de la bugetul de stat sau bugetele locale cu caracter de despăgubiri sau sprijin financiar pentru situaţii excepţionale.

3. Care este cuantumul ajutorului financiar?

Ajutorul financiar se acordă pentru fiecare copil de vârstă preşcolară, în funcţie de nivelul veniturilor nete lunare pe membru de familie, după cum urmează:

a) până la 2.100 lei – 710 lei;

b) de la 2.101 lei până la 2.500 lei – 550 lei;

c) de la 2.501 lei până la 3.000 lei – 390 lei;

d) de la 3.001 lei până la 3.500 lei – 250 lei.

Ajutorul financiar se acordă lunar, pentru fiecare copil de vârstă preşcolară.

Acordarea ajutorului financiar se efectuează numai pentru copilul care nu este înscris la creşă/grădiniţă sau pentru care solicitantul nu a refuzat un loc la creşă/grădiniţă ori nu a retras copilul de la creşă/grădiniţă.

Ajutorul financiar pentru plata serviciilor oferite de bonă se va acorda în limita fondurilor bugetare anuale aprobate cu această destinaţie în bugetul local.

Pentru acordarea ajutorului financiar, autorităţile administraţiei publice locale aprobă prin hotărâre a consiliului local metodologia de aplicare, în funcţie de specificul local.

4. Categorii de persoane care nu pot beneficia de ajutorul financiar?

Nu pot beneficia de ajutorul financiar persoanele care se află în una sau mai multe dintre următoarele situaţii:

a) este asistent maternal profesionist în conformitate cu legislaţia în vigoare;

b) copilul/copiii este/sunt în întreţinerea acestor persoane, în temeiul art. 59 lit. b) din Legea nr. 272/2004;

c) este asistentul personal al copilului sau beneficiază de indemnizaţia prevăzută la art. 42 alin. (4) din Legea nr. 448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap;

d) se află în perioada de concediu pentru creşterea copiilor în conformitate cu prevederile art. 2 sau 31 din O.U.G. nr. 111/2010 privind concediul şi indemnizaţia lunară pentru creşterea copiilor;

e) nu şi-au achitat impozitele şi taxele faţă de bugetul local pentru bunurile pe care le deţin în proprietate, potrivit dispoziţiilor Legii nr. 227/2015.

5. Documentele necesare pentru acordarea ajutorului financiar

Ajutorul financiar se acordă pe bază de cerere şi documente doveditoare care atestă îndeplinirea condiţiilor prevăzute de lege.

Documentele doveditoare sunt:

a) copie după documentul de identitate al persoanei îndreptățite să solicite acordarea ajutorului;

b) copie după certificatul de naştere al copilului/copiilor pentru care se solicită ajutorul;

c) copia documentului prin care se atestă calitatea de reprezentat legal al copilului/copiilor;

d) adeverinţe privind veniturile nete realizate în ultimele 6 luni de membrii familiei, eliberate, după caz, de angajator sau entitatea asimilată acestuia ori de organul fiscal, sau, în cazul persoanelor care desfăşoară activităţi independente, obţin venituri din drepturi de proprietate intelectuală, venituri din activităţi agricole, silvicultură şi piscicultură, declaraţia fiscală prevăzută de lege, pentru categoriile de venituri prevăzute la art. 3, pentru care Legea nr. 227/2015 nu prevede emiterea unei decizii de impunere din partea organului fiscal central;

e) copia documentului în baza căruia se desfăşoară activitatea de bonă în condiţiile art. 7 din Legea nr. 167/2014.

Pentru persoanele care sunt şomeri indemnizaţi sau sunt înregistrate în evidenţele agenţiei pentru ocuparea forţei de muncă judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, ca persoană în căutarea unui loc de muncă sau care nu au refuzat maximum două oferte de muncă din partea agenţiei pentru ocuparea forţei de muncă judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, cererea este însoţită de documentele doveditoare prevăzute la lit. a)-c) şi e), precum şi de documente eliberate de agenţiile pentru ocuparea forţei de muncă judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti.

6. Unde se depun documentele pentru acordarea ajutorului financiar

Cererea şi documentele doveditoare se depun şi se înregistrează la serviciul public de asistenţă socială din subordinea consiliului local al municipiilor și orașelor.

Pentru persoanele care locuiesc la sate sau comune, cererea și documentele se depun la compartimentul funcțional de asistență socială organizat în cadrul Primăriei.

Dreptul la ajutorul financiar se aprobă prin dispoziţia primarului, după verificarea de către serviciul public de asistenţă socială a îndeplinirii condiţiilor de acordare.

Verificarea îndeplinirii condiţiilor de eligibilitate se realizează de către direcţia de asistenţă socială în baza:

a) documentelor depuse de solicitant;

b) informaţiilor existente în bazele de date ale autorităţilor administraţiei publice centrale sau locale;

c) altor documente, în funcţie de situaţia în care se află solicitantul.

În cazul în care condiţiile de acordare nu sunt îndeplinite, respingerea dreptului se realizează prin dispoziţie a primarului.

7. Verificarea respectării condițiilor de acordare a ajutorului financiar

În vederea urmăririi respectării condiţiilor de acordare a ajutorului financiar, solicitantul are obligaţia de a depune la serviciul public de asistenţă socială, din 6 în 6 luni, o declaraţie pe propria răspundere privind menţinerea condiţiilor de acordare a ajutorului.

Neîndeplinirea obligaţiei de a depune declarația sus-indicată în termen de maximum 30 de zile de la împlinirea termenului de 6 luni conduce la încetarea dreptului.

Un nou drept poate fi stabilit după depunerea unei noi cereri şi a documentelor doveditoare.

8. Momentul de la care se acordă sprijinul financiar

Dreptul la ajutorul financiar se stabileşte începând cu luna următoare depunerii cererii, dar nu mai devreme de data la care bona îşi începe activitatea, rezultată din documentele justificative prezentate.

Aprobarea sau respingerea dreptului se realizează în termen de maximum 60 de zile de la depunerea cererii.

Dispoziţia primarului se comunică în termen de 10 zile lucrătoare de la emitere.

Plata ajutorului financiar se realizează, în funcţie de opţiunea beneficiarului, prin mandat poştal sau în cont bancar.

9. Modificarea cuantumului ajutorului financiar, suspendarea plăţii şi încetarea dreptului

În cazul în care, după acordarea dreptului la ajutor financiar, apar schimbări în situaţia socioeconomică a persoanei solicitante, în componenţa familiei acesteia sau referitoare la copii, aceasta are obligaţia ca în termen de maximum 10 zile să le comunice în scris, cu prezentarea documentelor justificative necesare, serviciului public de asistenţă socială.

În situaţia în care modificările conduc la modificarea cuantumului ajutorului financiar, aceasta se va stabili prin dispoziţia primarului de modificare a cuantumului, care se comunică în termenul de 10 zile lucrătoare de la emitere.

Suspendarea plăţii ajutorului financiar intervine în una dintre următoarele situaţii:

a) se înregistrează 3 mandate poştale returnate consecutiv;

b) în caz de suspiciune sau sesizare privind modificarea condiţiilor de acordare a dreptului la ajutor financiar. În acest caz, primarul dispune serviciului public de asistenţă socială efectuarea de verificări.

În urma verificărilor efectuate, dacă se constată modificarea condiţiilor care au stat la baza acordării dreptului la ajutor financiar, primarul dispune, după caz, modificarea sau încetarea dreptului.

În situaţia în care în urma verificărilor se constată că se menţin condiţiile de acordare, plata ajutorului financiar se reia, inclusiv pentru perioada de suspendare.

Dreptul la ajutorul financiar încetează în următoarele situaţii:

a) la împlinirea de către copil a vârstei de 6 ani;

b) a intervenit decesul copilului;

c) copilul intră în sistemul de creşă/grădiniţă;

d) încetează activitatea bonei;

e) schimbarea domiciliului în altă localitate;

f) nu mai sunt îndeplinite condiţiile de acordare;

g) solicitantul nu depune declarația pe propria răspundere privind menţinerea condiţiilor de acordare a ajutorului în termen de maximum 30 de zile de la împlinirea termenului de 6 luni.

10. Recuperarea sumelor plătite necuvenit

Sumele încasate necuvenit cu titlu de ajutor financiar se recuperează de la titularul dreptului ajutorului financiar în termenul general de prescripţie de 3 ani.

Recuperarea sumelor plătite necuvenit cu titlu de ajutor financiar se face de către agenţia pentru plăţi şi inspecţie socială judeţeană, respectiv a municipiului Bucureşti, în condiţiile prevăzute de O.U.G. nr. 44/2014 pentru reglementarea unor măsuri privind recuperarea debitelor pentru beneficiile de asistenţă socială.

Pentru recuperarea sumelor plătite necuvenit, titularul dreptului ajutorului financiar semnează un angajament de plată la solicitarea dreptului de ajutor financiar, aceste sume putând fi recuperate şi din alte drepturi plătite de agenţia pentru plăţi şi inspecţie socială judeţeană, respectiv a municipiului Bucureşti. În situaţia în care titularul dreptului ajutorului financiar refuză semnarea angajamentului de plată, recuperarea sumelor plătite necuvenit se face, potrivit legii, direct de la beneficiar.

Avocat Gherasim Andrei-Gheorghe

Titular Cabinet de Avocat ”Gherasim Andrei-Gheorghe” specializat litigii de muncă